Polityka ochrony danych osobowych (dalej jako Polityka) określa zasady przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych w Fundacji Columbus z siedzibą w Gdańsku (dalej jako Fundacja) zgodnie z wymaganiami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej jako RODO). Polityka stanowi wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 24 ust. 2 RODO.
Priorytetowym celem zastosowanych przez Fundację i opisanych w niniejszym dokumencie działań jest osiągnięcie optymalnego poziomu bezpieczeństwa przetwarzanych danych osobowych. Podjęte działania mają na celu w minimalizację ryzyka utraty, uszkodzenia lub zniszczenia danych osobowych oraz zabezpieczenia ich przed dostępem osób nieupoważnionych. Na podstawie Polityki ochronie podlegają dane osobowe przetwarzane w systemach informatycznych, na nośnikach papierowych lub elektronicznych. Miejsca, w których przetwarzane są dane osobowe podlegają zabezpieczeniu określonemu na podstawie niniejszej Polityki.
Polityka ma zastosowanie do wszystkich danych osobowych, jakie przetwarzane są w ramach realizowanych przez Fundację procesów i świadczonych usług. Obowiązek ochrony danych osobowych przetwarzanych w Fundacji obejmuje wszystkie osoby mające dostęp do tych danych, bez względu na zajmowane stanowisko miejsce jej wykonywania czy charakter stosunku pracy lub charakter współpracy z Fundacją.
Każda osoba, która w związku z realizacją zadań ma dostęp do danych osobowych, będzie mogła je przetwarzać wyłącznie na podstawie otrzymanego upoważnienia. Osoby mające dostęp do danych osobowych zobowiązane są do zapoznania się z Polityką i dokumentami powiązanymi oraz do przestrzegania ich zapisów.
Wszystkie osoby, które wykonują czynności związane z przetwarzaniem danych osobowych w Fundacji, w ramach wykonywania zadań służbowych lub prac zleconych, muszą posiadać pisemne upoważnienie do przetwarzania danych osobowych oraz podpisać oświadczenie o zachowaniu tajemnicy danych osobowych. Upoważnienia do przetwarzania danych osobowych pracownikom zatrudnionym na umowę o pracę, umowę zlecenie lub umowę o dzieło nadaje wspólnik upoważniony do reprezentacji Fundacji. Każda osoba upoważniona do przetwarzania danych osobowych przechodzi szkolenie z zasad ochrony danych osobowych.
Osoba upoważniona przez ADO do przetwarzania danych osobowych może przetwarzać dane osobowe wyłącznie przez okres i w zakresie wskazanym w upoważnieniu. Zabrania się udostępniania przetwarzanych danych osobowych osobom, które nie mają upoważnienia o takim samym zakresie przetwarzania, w tym rodzinie pracownika/współpracownika. Każda osoba (pracownik/współpracownik), która na rzecz ADO pozyskuje dane osobowe bezpośrednio od osób, których dane dotyczą, zobowiązana jest dopełnić obowiązku informacyjnego wobec tych osób, zgodnie z wymogiem art. 13 RODO. Każda osoba (pracownik/współpracownik), która na rzecz Administratora danych pozyskuje w sposób pośredni dane osobowe, zobowiązana jest dopełnić obowiązku informacyjnego wobec osoby, której dane pozyskała, zgodnie z wymogiem art. 14 RODO. Każda osoba (pracownik/współpracownik) ma prawo udostępnić dane osobowe podmiotowi trzeciemu wyłącznie pod warunkiem uzyskania wcześniejszej akceptacji ADO.
W Fundacji prowadzone są rejestry przetwarzania danych osobowych, zgodnie z wymaganiami art. 30 RODO w stosunku do danych, których Fundacja jest administratorem.
Osoby, które zbierają dane osobowe mają obowiązek zachowania szczególnej staranności przy ich zbieraniu, w tym:
W przypadku konieczności odbierania zgody na przetwarzanie danych osobowych, należy zapewnić dobrowolność jej pozyskania oraz powiadomić każdą osobę oprawie do odwołania tej zgody.
Osoby, które wykonują zadania związane ze zbieraniem danych osobowych są odpowiedzialne za realizacje obowiązków informacyjnych określonych w art. 13 i 14 RODO. Odpowiednie klauzule informacyjne powinny być również odczytywane w przypadku zbierania danych osobowych przez telefon.
Dane osobowe zbierane w ramach procesów realizowanych przez Fundację są przetwarzane przez czas określony przez właściwe przepisy prawa lub przyjęte wewnętrznie w Fundacji instrukcje lub regulaminy. Dane osobowe, dla których okres przetwarzania nie wynika z obowiązujących przepisów prawa i dla których nie jest możliwe określenie z góry tego okresu są przetwarzane tak długo, jak długo istnieje jednocześnie podstawa prawna oraz cel dla ich przetwarzania. Ustanie celu przetwarzania jest równoznaczne z koniecznością usunięcia danych osobowych. Dane osobowe przetwarzane wyłącznie w oparciu o przesłankę zgody na przetwarzanie danych osobowych są usuwane zawsze niezwłocznie po wycofaniu takiej zgody. Co najmniej jeden raz w roku w Fundacja odbywa się weryfikacja zasobów danych osobowych prowadzonych w formie papierowej i elektronicznej, obejmująca sprawdzenie czy dane osobowe, dla których upłynął okres przechowywania zostały usunięte, jak również czy nadal istnieje podstawa prawna przetwarzania oraz cel przetwarzania danych osobowych. W przypadku ustalenia w trakcie weryfikacji, że okres przetwarzania danych osobowych upłynął bądź nie istnieje podstawa prawna lub cel przetwarzania danych osobowych, dane osobowe powinny zostać trwale usunięte z nośników papierowych, elektronicznych oraz z systemów informatycznych.
W przypadku powierzenia czynności przetwarzania danych osobowych zewnętrznemu podmiotowi (procesorowi), należy zawrzeć z nim umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych. W trakcie dokonywania wyboru podmiotu przetwarzającego należy zweryfikować czy podmiot ten zapewnia wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi przepisów RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą.
W przypadku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych oraz prawdopodobieństwa zaistnienia ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, informacja o naruszeniu powinna być zgłoszona do PUODO. Zgłoszenie naruszenia przygotowuje osoba wyznaczona do tego przez ADO w ciągu 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia. Zgłoszenie przekazywane jest do PUODO w formie elektronicznej za pomocą systemu informatycznego zgodnie z trybem określonym przez organ.
Polityka jest dokumentem wewnętrznym i nie może być udostępniana osobom postronnym. W przypadku aktualizowania Polityki tworzy się nową wersję dokumentu, nadając jej kolejny numer. W kwestiach nieuregulowanych w niniejszym dokumencie znajdują zastosowanie przepisy RODO. Polityka wchodzi w życie z dniem podpisania